Jesteś tutaj: Start » Aktualności

Koncert na 4 ręce

MUZEUM PODKARPACKIE W KROŚNIE
KROŚNIEŃSKIE TOWARZYSTWO MUZYCZNE
FUNDACJA PADEREWSKIEGO
zapraszają na

Doppio Espresso

Koncert na 4 ręce

na historycznym fortepianie Pleyela zagrają

Daniel Eibin
Michał Drewnowski

słowo wygłosi

Ewa Cisowska

26 października 2014, godz. 17oo
Pałac Biskupi


Program koncertu:

W. A. MOZART Eine Kleine Nachtmusik (I. Allegro)

F. CHOPIN Wariacje D-dur, na temat pieśni T. Moore'a, wg włoskich melodii ludowych, na 4 ręce, op. posth.

J. ZARĘBSKI Trzy Tańce galicyjskie op. 2

J. ZARĘBSKI Cztery Mazurki op. 4

J. ZARĘBSKI Deux Morceaux en forme de Mazurka op. 5 (I. Rêverie, II. Passion)

J. ZARĘBSKI Divertissement à la polonaise op. 12 (I. Andante, II. Allegro ma non troppo)

J. ZARĘBSKI Polonez triumfalny op. 11


Wykonanie utworów Juliusza Zarębskiego odbywa się i jest współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Nowe interpretacje” 

http://imit.org.pl/pl/instytut/o-nas.html


JULIUSZ ZARĘBSKI 

Pianista i kompozytor. Urodzony 28 lutego 1854 w Żytomierzu, zmarł 15 września 1885 tamże.

Pierwszych lekcji gry na fortepianie udzielała mu matka. Już od 10. roku życia koncertował w żytomierskich salonach. W 1870 ukończył z odznaczeniem gimnazjum i wyjechał do Wiednia, gdzie w Konserwatorium Towarzystwa Przyjaciół Muzyki studiował kompozycję u Franza Krenna oraz grę na fortepianie w klasie Josefa Dachsa. Konserwatorium ukończył z dwoma złotymi medalami w ciągu dwóch lat, choć nauka przewidziana była na sześć lat. W 1873 udał się do Petersburga i po trzech miesiącach nauki zdał egzamin na dyplom "wolnego artysty". W 1874 wyjechał do Rzymu i do 1875 studiował grę na fortepianie pod kierunkiem Ferenca Liszta, z którym połączyła go trwała przyjaźń. Liszt opiekował się Zarębskim, występując z nim na wspólnych koncertach i ułatwiając mu dzięki swoim wpływom publikację utworów.

Karierę pianisty-wirtuoza Juliusz Zarębski rozpoczął koncertami w Odessie i Kijowie wiosną 1874 roku. Z wielkim powodzeniem występował w wielu miastach Europy, m.in. w Rzymie, Neapolu, Konstantynopolu, Warszawie, Paryżu i Londynie. Zainteresował się ponadto nowo skonstruowanym przez Edouarda Mangeota fortepianem o dwóch klawiaturach. W ciągu dwóch miesięcy opanował technikę gry na tym instrumencie, opracował dla niego repertuar i wystąpił w 1878 na Wielkiej Wystawie w Paryżu odnosząc ogromny sukces. W 1880 objął stanowisko profesora mistrzowskiej klasy fortepianu w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Brukseli, gdzie zamieszkał na stałe. Od 1883 z powodu kłopotów zdrowotnych (gruźlica) niemal całkowicie zrezygnował z koncertowania.

Doppio Espresso 
Duet powstał w wyniku współpracy dwóch pianistów: Michała Drewnowskiego i Daniela Eibina. Zespół zadebiutował w 2005 roku w Genewie, wykonując muzykę północno i południowoamerykańską. Na swoim koncie ma debiutancką płytę z muzyką m.in. Leonarda Bernsteina i Astora Piazzolli, a także artystycznych spadkobierców tego ostatniego: Jose Bragato i Pablo Zieglera. Mimo, iż w kręgu zainteresowań i muzycznych fascynacji artystów pozostaje głównie nowoczesna muzyka amerykańska, sięgają także po mistrzów muzyki klasycznej wykonując ich utwory także na 4 ręce. Oprócz dzieł kameralnych Medtnera, Scriabina, Bizeta czy Ravela poszerzają swój repertuar o dzieła mniej znane, takich kompozytorów jak Mendelssohn, Poulenc, Gershwin, Satie czy Faure. Interpretacje duetu Doppio Espresso charakteryzują się żywiołowością i wszechstronnym wykorzystaniem możliwości dynamicznych instrumentów: od mocno zrytmizowanego i nieco perkusyjnego brzmienia Tańców Symfonicznych z West Side Story Leonarda Bernsteina i Libertanga Astora Piazzolli poprzez śpiewne, neoromantyczne frazy Fantazji na 2 fortepiany Scriabina, po delikatne w swej warstwie dźwiękowej utwory Maurice'a Ravela. Duet prowadzi ożywioną działalność koncertową (występował w Szwajcarii, Francji, Niemczech, a w Polsce m.in. w Filharmonii Narodowej), a w planach ma także kolejne nagrania płytowe.

Michał Drewnowski
Pierwsze lekcje fortepianu rozpoczął we Włoszech w wieku 8 lat pod kierunkiem ojca, Marka Drewnowskiego – pianisty. Naukę kontynuował po powrocie do Polski w Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, pod kierunkiem Bronisławy Kawalli i Ewy Pobłockiej. W 2001 r. ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2002-2005 studiował w Konserwatorium Muzycznym w Genewie, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Jest laureatem wielu nagród: w 1996 – nagrody specjalnej na I Międzynarodowym Konkursie Indywidualności Muzycznych im. Aleksandra Tansmana w Łodzi, w 1998 – I nagrody na XIII Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi, w 1998 – XXXII Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku, w 2000 – II nagrody na Concorso Pianistico Internazionale „Mascia Masin” w Sangemini we Włoszech, w 2005 – II nagrody na Agimus Concorso Internazionale w Rzymie. Michał Drewnowski występuje jako solista i kameralista w Polsce, Włoszech, Francji, Szwajcarii, Luksemburgu, Belgii, Bułgarii, Anglii, Austrii, Czechach i Niemczech. Współpracował z wieloma orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą. Brał udział m.in. w Festiwalu Passage w Warszawie, Salon of the Arts w Sofii, Festival Musicale di Norcia (Włochy), Varna Summer Festival, Krakowskiej Wiośnie Muzycznej, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Festiwalu Chopinowskim w Genewie, Keminklavier w Kemi (Finlandia). W latach 2000-2002 występował w Teatrze Nowym w Warszawie jako aktor-pianista w przedstawieniu Adama Hanuszkiewicza Chopin, jego życie, jego miłość, jego muzyka… (w roli Fryderyka Chopina). Dyskografia artysty obejmuje nagrania utworów Béli Bartóka, Alexandra Arutiuniana, Ari Ben-Shabetaia, Jerzego Bauera, Gheorghi Arnaoudova, Hristo Yotzova na 2 fortepiany i perkusję (Voland Quartet), płytę duetu fortepianowego Doppio Espresso z muzyką kompozytorów amerykańskich i latynoamerykańskich oraz płytę z utworami fortepianowymi współczesnego kompozytora szwajcarskiego Dominique Loup.

Daniel Eibin
Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną w Łodzi w klasie fortepianu Marka Drewnowskiego oraz Conservatoire de Musique w Genewie w klasie Elizabeth Athanassovej. Jest laureatem I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych we Wrocławiu (1994), I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Antoninie (1996) oraz I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi (2001). Jest także laureatem Festiwalu im. J. Hofmanna i I. J. Paderewskiego w Nałęczowie (1997). Brał udział w Festival du Printemps – Sacre de la Musique we Francji (1997), dając szereg koncertów. Jest dwukrotnym stypendystą Ministra Kultury (1996, 2001) oraz stypendystą Fondation Norbert Schenkel w Genewie (2004). W ramach kursów mistrzowskich pracował pod kierunkiem m. in. Janusza Olejniczaka, Lee Kum Singa, Ivana Klansky'ego, Alfonso Montecino i Eugena Indjica. Dokonał także kilku nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji. Jest współtwórcą duetu fortepianowego „Doppio Espresso”, wykonującego nowoczesną muzykę poważną. Prowadzi działalność koncertową w Polsce i w Europie, jako solista, a także kameralista mający w repertuarze szerokie spektrum literatury muzycznej z przeznaczeniem na różne składy kameralne. Od roku 2002 zajmuje się działalnością pedagogiczną. Jest także współtwórcą Fundacji Paderewskiego, która zajmuje się propagowaniem muzyki klasycznej oraz wspieraniem młodych muzyków.
Do góry